
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója a második negyedéves pénzügyi jelentés kapcsán fontos részleteket osztott meg arról, hogyan próbálják elkerülni a Trump-korszakból származó, szélsőséges vámterheket. Mint elmondta, jelenleg az Egyesült Államokba érkező iPhone-ok körülbelül fele Indiából, míg más Apple-termékek például Vietnámból származnak. A cél az, hogy a lehető legkevesebb árucikk érkezzen Kínából, kikerülve ezzel a 125%-os importvámokat, amelyeket a Kínából származó termékekre szabtak ki.
A kínai vámok hatása és a lehetséges veszteségek
Tim Cook szerint a jelenlegi vámpolitika jelentős anyagi terhet ró a cégre. Az Apple becslései alapján a következő negyedévben körülbelül 900 millió dolláros (kb. 322 milliárd forintos) veszteséget okozhatnak ezek a vámok - és ez az összeg még optimista becslésnek számít. A legnagyobb gondot továbbra is a csúcskategóriás termékek jelentik, amelyek gyártása még mindig nagyrészt Kínában történik.
Ráadásul nemcsak a telefonokat, hanem a különféle kiegészítőket is érinti a vámteher, ezekre a termékekre akár 145%-os vámot is kivethetnek, ami tovább súlyosbíthatja az Apple anyagi helyzetét.
India felé fordul az Apple
Az Apple már korábban is törekedett arra, hogy csökkentse kínai gyártási függőségét, de az elmúlt hetek fejleményei alapján egyre világosabb, hogy India válik a cég új gyártási központjává. Több mint két héttel ezelőtt az Apple bejelentette: a legnagyobb gyártópartnerével, a Foxconn-nal együtt új indiai üzemeket hoznak létre. A cél, hogy 2025 végére megduplázzák az indiai gyártási kapacitást, ezzel mérsékelve a vámok okozta veszteséget.
Az Apple új, gazdaságos iPhone 16e modellje már jórészt Indiából érkezett, és Tim Cook szerint ez is nagyban hozzájárult a vállalat eredményeihez.
Negyedéves jelentés: 95,4 milliárd dolláros bevétel
A 2025 második negyedéves jelentés alapján az Apple 95,4 milliárd dolláros (kb. 34 133 milliárd forintos) bevételt könyvelhetett el, ami 5%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A szolgáltatások szegmense rekordbevételt hozott, de a növekedéshez a kedvező árú iPhone 16e modell és az alternatív gyártási helyszínek - különösen India - is jelentősen hozzájárultak.
Kitekintés
Bár a nemzetközi piacok ellátása továbbra is nagyrészt Kínából történik, az Apple stratégiai célja, hogy a kritikus amerikai piacon csökkentse a kínai gyártás súlyát. A közelgő iPhone-bemutató során kiderülhet, mennyire sikerül ezt az átalakulást zökkenőmentesen végrehajtani - és vajon a fogyasztók érzik-e majd az új vámhelyzet árát a pénztárcájukon.
Hozzászólások
Belépés
Még nincs fiókod? Regisztrálj!